Lidl Southampton

Gevelschade Nederland is voor het nieuwe distributie centrum van de Lidl Southampton de betrokken partner geweest voor het schadevrij op kunnen leveren van alle gevelbeplating.

De bouwer schrijft hierover:

‘VEEL GELEERD VAN EERDER ENGELSE PROJECT’

Een DC voor Lidl bouwen, Bouwbedrijf Van de Ven heeft het al vaker gedaan. Onder andere in Heerenveen, een project waarbij ten opzichte van eerdere gebouwen een aantal veranderingen en verbeteringen werd doorgevoerd. Projectleider Kees Fransen: “Daar kregen we bezoek van Lidlteams uit andere landen. Die waren behoorlijk enthousiast over onze wijze van werken. Zo kwamen we in contact met Engeland, waar we inmiddels een DC voor Lidl hebben gebouwd, in Northfleet bij Londen. Dat werk hebben we rond de bouwvak van 2014 opgeleverd.” Er ligt een smalle zee tussen Nederland en Engeland, maar wat bouwen betreft is er een wereld van verschil. Dat is inmiddels ook de ervaring van Bouwbedrijf Van de Ven, dat aan zijn tweede bouwproject op het Britse eiland toe is; de bouw van een distributiecentrum voor Lidl. De grootste uitdaging bij dat project, maar ook het huidige in Southampton noemt Fransen de heel andere regelgeving en benadering ervan. “Zo hanteren ze daar de Britse standaard. Die verschilt op nogal wat onderdelen van de onze. Op sommige vlakken neigt het naar perfectie, maar op een aantal fronten zijn ze heel ouderwets. Het aspect veiligheid is tot het extreme doorgevoerd. Hoe bepaalde zaken kunnen worden uitgelegd, is weer een beetje afhankelijk van degene die inspecteert. De één handelt strikt naar, zeg maar, de letter van de wet, een ander laat ruimte voor interpretatie.” Fransen legt uit dat er pakweg iedere tien dagen inspecties plaatsvinden waarbij bepaalde scores moeten worden behaald. Om zo goed mogelijk aan die Engelse kwalificaties te voldoen, hebben de medewerkers van Van de Ven in Engeland cursussen gevolgd en behaalden ze de diverse noodzakelijke diploma’s. “Deze diploma’s waren tevens een vereiste om in Engeland als ‘main contractor’ werkzaam te kunnen zijn.” UITGEBREIDE VOORBEREIDING Voor de realisatie van het DC in Southampton – van augustus 2015 tot 1 september van dit jaar – kan het bouwbedrijf dus terugvallen op die eerder opgedane ervaring. Toch werd er ook nu weer besloten tot een uitgebreide en zorgvuldige voorbereiding, zegt Fransen. “We hebben veel geleerd van het project in Northfleet. Door nu met dezelfde mensen aan de slag te gaan, nemen we die kennis mee.” Bouwbedrijf Van de Ven verzorgt in Southampton het volledige traject inclusief de technische installaties, van het bouwrijp maken tot de oplevering en inclusief vijf jaar onderhoud. “Het project wordt gerealiseerd in een ‘design and construct’ vorm.” Het betreft een gebouw van 40.000 m² op een kavel van 120.000 m². In het gebouw is 5.000 m² kantoorruimte voorzien. Verder is er zo’n 1.000 m² aan technische ruimtes. “Die omvang is nodig om dat in ongeveer een derde van het DC koel- en vriescellen komen. Er is gebruikgemaakt van een staalconstructie en onder het gebouw zijn 6.600 boorpalen aangebracht. Een fors aantal. Heien mocht echter niet, vanwege de nabijheid van een natuurgebied.”

‘Gevelschade Nederland ’

Ook bij de oplevering van eerdere Lidl projecten was Gevelschade Nederland de betrokken partner bij de oplevering, maar buiten de Lidl, was onze dochter GSN Europe verantwoordelijk voor het spuiten van een 43 Lexus vestigingen door heel de UK waarbij wij met trots mogen melden dat Gevelschade Nederland tezamen met haar collega’s van GSN Europe de nieuw gevoerde kleur voor Lexus hebben ontworpen.

Mochten wij ook voor u iets kunnen betekenen, maak even een afspraak met een van onze buitendienst medewerkers op telefoon 078-6131518, ons team staat dagelijks ook voor U klaar.